کد مطلب:129661 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

شهادت سه تن از یاران جهنی
این سه برادر، مجمع بن عمرو جهنی [1] ، عباد بن مهاجر بن ابی مهاجر جهنی [2] و عقبة بن صلت جهنی [3] بودند. این سه بزرگوار در آبهای جهینه (منازل جهینه) - بر سر راه مدینه به مكه به امام (ع) پیوستند و به خلاف بسیاری دیگر از اعراب كه در منزلگاه زباله از اطراف


آن حضرت پراكنده شدند، اینان پایمردی كرده، با آن حضرت همراه ماندند؛ و چون روز دهم فرارسید، در حضور ایشان جنگیدند تا كشته شدند.


[1] ر.ك: ابصار العين، ص 201. در كتاب تنقيح المقال (ج 3، ص 253) آمده است «سيره نويسان نوشته اند كه وي از صحابه بود و در جنگهاي بدر و احد شركت داشت. او در منزلگاههاي جهينه در اطراف مدينه سكونت داشت. هنگامي كه حسين (ع) از مكه به سوي عراق مي رفت بر آنان گذر كرد و اين مرد از كساني بود كه از حسين (ع) پيروي و او را همراهي كرد. تا آنكه در روز طف، در حضور آن حضرت جنگيد. پس از آنكه شمار بسياري از دشمن را كشت. از هر سوي به او حمله كردند و پس از پي كردن اسبش او را در ميدان نبرد كشتند.» ولي ديگر محققان ننوشته اند كه او از صحابه بوده است. حتي محقق شوشتري در قاموس الرجال (ج 8، ص 674، شماره 6253) منكر اين مطلب گشته، مي نويسد: «چنانچه وي از صحابه مي بود، جزري كه هر درست و نادرستي را آورده است به يقين از وي نيز ياد مي كرد.».

[2] ر.ك: ابصار العين، ص 201، تنقيح المقال، ج 2، ص 123. زنجاني در وسيلة الدارين (ص 162، شماره 87) مي نويسد: «در حمله نخست كشته شد». ولي در منابعي كه او مطلب را از آنها نقل كرده است چيزي كه تأييد كننده اين موضوع باشد يافت نشد.

[3] ر.ك: همان ص 201-202، در تنقيح المقال (ج 2، ص 254) آمده است «وي از رسول خدا (ص) رواياتي دارد». ولي ديگر محققان چنين مطلبي را ننوشته اند. بلكه محقق شوشتري در قاموس الرجال، ج 7، ص 220، زنجاني در وسيلة الدارين، ص 171، شماره 104 به نقل از صاحب كتاب الحوادث (شيخ محمد باقر) نوشته است. كه او در حمله ي نخست به شهادت رسيد.